Extra Questions for Class 6 Maths Chapter 2 Lines and Angles

Extra Questions for Class 6 Maths Chapter 2 Lines and Angles 

Extra Questions


๐Ÿ”น Very Short Answer Type Questions (1 mark)

1. Define a line segment.
1. เคเค• เคฐेเค–ाเค–ंเคก เค•ी เคชเคฐिเคญाเคทा เคฒिเค–िเค।

2. How many endpoints does a ray have?
2. เค•िเคฐเคฃ เค•े เค•िเคคเคจे เคธिเคฐे เคนोเคคे เคนैं?

3. What is the degree measure of a straight angle?
3. เคเค• เคธीเคงा เค•ोเคฃ เค•िเคคเคจे เคกिเค—्เคฐी เค•ा เคนोเคคा เคนै?

4. What type of angle measures more than 90° but less than 180°?
4. เค•ौเคจ-เคธा เค•ोเคฃ 90° เคธे เค…เคงिเค• เคฒेเค•िเคจ 180° เคธे เค•เคฎ เคนोเคคा เคนै?

5. Name the angle formed by the hands of a clock at 3 o'clock.
5. 3 เคฌเคœे เค˜เคก़ी เคฎें เคฌเคจเคจे เคตाเคฒे เค•ोเคฃ เค•ा เคจाเคฎ เคฌเคคाเค‡เค।

6. What is the angle formed by a ray that turns halfway around a point?
6. เคœเคฌ เค•िเคฐเคฃ เค•िเคธी เคฌिंเคฆु เค•े เคšाเคฐों เค“เคฐ เค†เคงा เค˜ूเคฎे, เคคो เค•ौเคจ-เคธा เค•ोเคฃ เคฌเคจเคคा เคนै?

7. Name the three types of angles based on their measures.
7. เค•ोเคฃों เค•े เคฎाเคช เค•े เค†เคงाเคฐ เคชเคฐ เคคीเคจ เคช्เคฐเค•ाเคฐ เคฌเคคाเค‡เค।

8. Draw an acute angle using a protractor.
8. เคช्เคฐोเคŸ्เคฐैเค•्เคŸเคฐ เค•ी เคธเคนाเคฏเคคा เคธे เคเค• เคจ्เคฏूเคจ เค•ोเคฃ เคฌเคจाเค‡เค।


๐Ÿ”น Short Answer Type Questions (2 marks)

9. Define intersecting lines with one example.
9. เคช्เคฐเคคिเค›ेเคฆी เคฐेเค–ाเค“ं เค•ो เคชเคฐिเคญाเคทिเคค เค•ीเคœिเค เค”เคฐ เคเค• เค‰เคฆाเคนเคฐเคฃ เคฆीเคœिเค।

10. What are parallel lines? Give an example.
10. เคธเคฎांเคคเคฐ เคฐेเค–ाเคं เค•्เคฏा เคนोเคคी เคนैं? เคเค• เค‰เคฆाเคนเคฐเคฃ เคฆीเคœिเค।

11. Draw a pair of perpendicular lines and label them.
11. เคฆो เคฒंเคฌเคฐूเคช เคฐेเค–ाเคं เคฌเคจाเค‡เค เค”เคฐ เค‰เคจ्เคนें เคจाเคฎ เคฆीเคœिเค।

12. Write the difference between an angle and a ray.
12. เค•ोเคฃ เค”เคฐ เค•िเคฐเคฃ เคฎें เค…ंเคคเคฐ เคฒिเค–िเค।

13. What is a right angle? Draw it.
13. เคธเคฎเค•ोเคฃ เค•्เคฏा เคนोเคคा เคนै? เคšिเคค्เคฐ เคธเคนिเคค เค‰เคค्เคคเคฐ เคฆीเคœिเค।

14. Classify the following angles: 45°, 120°, 90°, 180°
14. เคจिเคฎ्เคจ เค•ोเคฃों เค•ो เคตเคฐ्เค—ीเค•ृเคค เค•ीเคœिเค: 45°, 120°, 90°, 180°

15. Name one example of angles we see in daily life.
15. เคฆैเคจिเค• เคœीเคตเคจ เคฎें เคฆेเค–े เคœाเคจे เคตाเคฒे เค•िเคธी เคเค• เค•ोเคฃ เค•ा เค‰เคฆाเคนเคฐเคฃ เคฆीเคœिเค।

16. Can two lines intersect at more than one point? Explain.
16. เค•्เคฏा เคฆो เคฐेเค–ाเคं เคเค• เคธे เค…เคงिเค• เคฌिंเคฆु เคชเคฐ เคช्เคฐเคคिเค›ेเคฆ เค•เคฐ เคธเค•เคคी เคนैं? เคธ्เคชเคท्เคŸ เค•ीเคœिเค।


๐Ÿ”น Application/Diagram-based Questions (3 marks)

17. Draw and label: acute, obtuse, and reflex angle.
17. เคจ्เคฏूเคจ, เค…เคงिเค• เคคเคฅा เคช्เคฐเคคिเคตเคฒเคจ เค•ोเคฃ เคฌเคจाเค‡เค เค”เคฐ เคจाเคฎ เคฒिเค–िเค।

18. Draw two rays forming an angle of 60° and name the vertex.
18. เคฆो เค•िเคฐเคฃें เคฌเคจाเค‡เค เคœो 60° เค•ा เค•ोเคฃ เคฌเคจाเคं เค”เคฐ เคถीเคฐ्เคท เค•ा เคจाเคฎ เคฒिเค–िเค।

19. Identify all the angles in a triangle and classify them.
19. เคเค• เคค्เคฐिเคญुเคœ เคฎें เคฌเคจเคจे เคตाเคฒे เคธเคญी เค•ोเคฃों เค•ो เคชเคนเคšाเคจिเค เค”เคฐ เคตเคฐ्เค—ीเค•ृเคค เค•ीเคœिเค।

20. Use a protractor to measure the angle formed by scissors when open.
20. เค•ैंเคšी เค•ो เค–ोเคฒเคจे เคชเคฐ เคฌเคจเคจे เคตाเคฒे เค•ोเคฃ เค•ो เคช्เคฐोเคŸ्เคฐैเค•्เคŸเคฐ เคธे เคฎाเคชिเค।

21. Draw three non-parallel lines that intersect each other.
21. เคคीเคจ เคช्เคฐเคคिเค›ेเคฆी เคฒेเค•िเคจ เค…เคธเคฎांเคคเคฐ เคฐेเค–ाเคं เคฌเคจाเค‡เค।

22. Identify the angles in the letter "K".
22. เค…เค•्เคทเคฐ "K" เคฎें เคฌเคจเคจे เคตाเคฒे เค•ोเคฃों เค•ी เคชเคนเคšाเคจ เค•ीเคœिเค।


๐Ÿ”น Higher Order Thinking (HOTs) Questions (45 marks)

23. Rohit draws an angle of 135°. What type of angle is it? Also draw and name it.
23. เคฐोเคนिเคค เคจे 135° เค•ा เค•ोเคฃ เคฌเคจाเคฏा। เคฏเคน เค•ौเคจ-เคธा เค•ोเคฃ เคนै? เคšिเคค्เคฐ เคธเคนिเคค เค‰เคค्เคคเคฐ เคฆीเคœिเค।

24. If two angles are 60° and 120°, are they supplementary? Justify.
24. เคฏเคฆि เคฆो เค•ोเคฃ 60° เค”เคฐ 120° เคนैं, เคคो เค•्เคฏा เคตे เคชूเคฐเค• เคนैं? เค‰เคค्เคคเคฐ เคฆीเคœिเค।

25. Observe a road intersection and write what type of lines are they forming.
25. เค•िเคธी เคธเคก़เค• เคšौเคฐाเคนे เค•ा เค‰เคฆाเคนเคฐเคฃ เคฆेเค•เคฐ เคฌเคคाเค‡เค เค•ि เคตเคนां เค•ौเคจ-เคธी เคฐेเค–ाเคं เคฌเคจ เคฐเคนी เคนैं।

26. Is it possible to form an angle using two opposite rays? Why?
26. เค•्เคฏा เคฆो เคตिเคชเคฐीเคค เค•िเคฐเคฃों เคธे เค•ोเคฃ เคฌเคจाเคฏा เคœा เคธเค•เคคा เคนै? เค•्เคฏों?

27. In a square, how many right angles are there? Explain with a diagram.
27. เคตเคฐ्เค— เคฎें เค•िเคคเคจे เคธเคฎเค•ोเคฃ เคนोเคคे เคนैं? เคšिเคค्เคฐ เคธเคนिเคค เค‰เคค्เคคเคฐ เคฆीเคœिเค।

28. Explain how to use a compass and ruler to draw an angle of 90°.
28. เค•ंเคชाเคธ เค”เคฐ เคธ्เค•ेเคฒ เค•ी เคธเคนाเคฏเคคा เคธे 90° เค•ा เค•ोเคฃ เค•ैเคธे เคฌเคจाเคคे เคนैं? เคธเคฎเคाเค‡เค।

29. Draw a pair of parallel lines and draw a transversal cutting them. Mark all angles formed.
29. เคฆो เคธเคฎांเคคเคฐ เคฐेเค–ाเคं เคฌเคจाเค‡เค เค”เคฐ เคเค• เค…เคจुเคช्เคฐเคธ्เคฅ เคฐेเค–ा เคธे เค‰เคจ्เคนें เค•ाเคŸिเค। เคธเคญी เค•ोเคฃों เค•ो เคšिเคน्เคจिเคค เค•ीเคœिเค।

30. In a figure, if one angle is 40°, find its supplementary and complementary angles.
30. เคฏเคฆि เค•िเคธी เค†เค•ृเคคि เคฎें เคเค• เค•ोเคฃ 40° เคนै, เคคो เค‰เคธเค•े เคชूเคฐเค• เค”เคฐ เคธเคฎ्เคชूเคฐเค• เค•ोเคฃ เคœ्เคžाเคค เค•ीเคœिเค।


 

Comments